Blog

Altimet Dari Dunia Rap Ke Gelanggang Politik

WAWANCARA | Artis dan selebriti masuk gelanggang politik bukanlah perkara baru. Dalam dekad terakhir politik Malaysia sahaja, kita menyaksikan nama seperti Herman Tino, Afdlin Shauki, Azwan Ali, Hans Isaac dan Dira Abu Zahar mewarnai dunia politik tanah air.

Di peringkat antarabangsa, pelawak Ukraine yang bertukar menjadi presiden Volodymyr Zelenskyy, peninju Filipina Manny Pacquiao, pemain kriket Pakistan Imran Khan dan bekas presiden Amerika Ronald Reagan dan Donald Trump semuanya menggunakan status selebriti mereka untuk terjun ke dalam politik – meski dengan tahap kejayaan yang berbeza.

Bagaimanapun, apabila penyanyi rap Altimet mengumumkan pencalonannya untuk jawatan ketua bahagian PKR Ampang pada April 2021, segelintir pihak berasa hairan.

Pengkritik menuduh genre rap mensensasikan keganasan dan gangsterisme. Namun, Altimet tidak menjadikan stigma itu sebagai penghalang hasratnya melangkah di pentas politik.

Malah, dia sentiasa bersedia untuk membuktikan bahawa dia mempunyai kualiti yang diperlukan untuk menjadi ahli politik yang baik dan percaya bahawa konsep muzik rap sering disalahertikan.

Dia memetik kumpulan hip-hop Public Enemy yang menulis mengenai isu sosial yang dihadapi oleh keluarga kelas pekerja.

“Saya tahu terdapat sensasi topik tertentu dalam muzik hip-hop yang memberikan tanggapan negatif yang salah kepada orang ramai tetapi cerita itu bukan fiksyen, ia adalah kehidupan sebenar.

“Mereka hanya menggambarkan apa yang mereka lihat di sekeliling mereka, seperti kehidupan seharian,” tambah Altimet.

Membuat kemunculan pertama pada tahun 1999 dengan kumpulan Teh Teh Crew, Altimet mencipta namanya dengan lirik yang membidas tentang realiti pahit yang dihadapi oleh rakyat Malaysia.

Daripada Amboi yang mengisahkan orang yang lebih suka mengambil jalan pintas daripada bekerja keras untuk hidup mewah; kepada Bunga, lagu tentang apa yang sanggup dilakukan seseorang untuk meraih kemewahan.

Setelah bersara daripada industri hiburan pada Nov 2018, Altimet, 43, menyertai PKR pada April 2021 dan dengan pantas mendapat tempat di cabang Ampang.

Penyanyi rap itu bersemuka dengan pelakon Hans Isaac dan ahli PKR kontroversi Daing Muhammad Reduan Bachok semasa pemilihan parti pada Jun tahun ini.

Pada mulanya menduduki tempat ketiga, dia diberi peluang kedua apabila Daing hilang kelayakan untuk membeli undi.

Altimet menang dalam pemilihan semula sebagai ketua cabang baru PKR Ampang sekali gus membuka pintu untuknya membuktikan kepada rakyat Malaysia bahawa dia mempunyai lebih daripada sekadar latar belakang hiburan.

Penyanyi rap itu akan bekerjasama dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Tiga, Rodziah Ismail yang akan bertanding untuk kerusi parlimen Ampang pada pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Zaman kanak-kanak yang sederhana dan berpindah-randah

Penyanyi rap, yang nama sebenarnya Syed Ahmad Syed Abdul Rahman Alhadad, dilahirkan pada 27 November 1978 di Petaling Jaya, Selangor dan menghabiskan sebahagian besar zaman kanak-kanaknya berpindah dari satu bandar ke bandar yang lain.

Merupakan anak sulung, ibu bapanya bercerai ketika dia berumur tujuh tahun.

Dibesarkan di Subang Jaya, Muar dan Shah Alam, Altimet melanjutkan pelajaran di Universiti Perubatan Antarabangsa di Bukit Jalil.

“Hidup berubah apabila anda berpindah dari satu tempat ke tempat lain dan struktur keluarga anda berubah. Saya terpaksa menyesuaikan diri,” kongsi Altimet dengan Malaysiakini.

Penyanyi rap itu berkongsi bagaimana kecintaannya terhadap muzik tercetus daripada ibunya yang gemar mendengar radio.

“Dia (ibu) mendengar semua jenis muzik tetapi kebanyakannya muzik pop, terutamanya kerana dia mendengar radio supaya mereka sentiasa memainkan apa sahaja muzik yang popular,” kata Altimet.

Tidak lama kemudian, Altimet mendapati dirinya sebahagian daripada kumpulan hip hop melodi Teh Tarik Crew, bersama Mizz Nina, DJ Fuzz dan Fiquetional.

Digelar ‘TTC’, kumpulan itu mengeluarkan tiga album dan beberapa lagu popular seperti Doodat dan Phat Family Anthem dalam tempoh lapan tahunnya.

Pembubaran kumpulan itu pada tahun 2007 mencetuskan khabar angin bahawa ahli bertelagah antara satu sama lain. Altimet, meski menafikan khabar angin itu, tetap menolak kemungkinan kumpulan itu akan bersama kembali.

“Ada dua ahli yang tidak mahu bermuzik lagi; Mizz Nina dan saya sendiri.

“Tetapi terdapat salah tanggapan bahawa kami tidak sehaluan, itu adalah tidak benar. Kami tidak sering berjumpa tetapi cinta masih ada. Saya masih menganggap mereka sebagai keluarga saya,” kata penyanyi rap itu.

Muzik untuk rakyat

Apabila dia menceburkan diri dalam politik, peminatnya bimbang nasibnya di dunia politik yang sering terlihat kejam, manakala penonton tertanya-tanya sama ada dia mempunyai niat jahat di sebalik langkahnya itu.

Dia mendakwa, bagaimanapun, menjadi seorang penyanyi rap tidak jauh beza dengan ahli politik.

“Saya sebenarnya percaya bahawa hip hop adalah muzik rakyat bandar. Maksud saya, apabila anda berfikir tentang muzik rakyat, anda berfikir tentang orang yang bermain gitar seperti Bob Dylan, sebagai contoh.

“Apabila anda berfikir tentang muzik rakyat Melayu, anda terfikir tentang seseorang yang menyanyi tentang hutan.

“Tetapi Chuck D (dari Public Enemy) pernah berkata bahawa muzik rap adalah seperti ‘ghetto CNN’ kerana kami melaporkan apa yang berlaku di jalanan.

“Muzik rap bukan mengenai watak rekaan,” katanya,

Dalam penulisan lagunya, Altimet dinasihatkan oleh seorang rakan untuk bercakap dengan rakyat Malaysia biasa untuk mengetahui tentang perjuangan mereka.

“Saya mempunyai nota yang ditukar kepada ‘Syukur’ dan ‘Kalau Aku Kaya’, dan banyak lagi,” kata penyanyi rap itu.

Berpaling daripada rap kepada politik

Altimet mengimbas bahawa dahulu ada tanggapan yang melihat golongan industri kreatif tidak berminat dengan politik.

“Apa yang mereka mahu lakukan ialah menyanyi dan menari, bukan?” katanya.

Namun, dia memerhatikan peningkatan trend orang dari semua kelas dan industri yang sedar dari segi politik, terutamanya dalam dunia hiburan. Dia berkata, adalah diharapkan untuk mereka aktif berpolitik.

“Dengan lebih ramai orang dari industri hiburan menjadi lebih aktif dari segi politik, orang lain akan memberitahu mereka bahawa mereka tidak sesuai untuk ini,” kata Altimet.

Kata Altimet, negara ini terlalu akrab dengan ahli politik kerjaya, sedangkan satu ketika ahli politik juga adalah penjawat awam, petani, guru, buruh dan orang kelas pertengahan.

Dia berkata kerajaan harus mempunyai barisan ahli politik kerjaya yang seimbang dan orang yang tidak mempunyai latar belakang politik.

“Banyak yang saya pelajari semasa berada dalam industri hiburan.

“Apabila kami membuat persembahan, saya dan pasukan saya akan mengurangkan bayaran supaya kami dapat keluar lebih banyak dan bertemu orang di luar Kuala Lumpur. Ia membantu saya melihat pelbagai isu di negara ini.

“Ini adalah antara persamaan antara menjadi pemimpin dan penghibur. Anda perlu turun padang, (dan) letakkan jari anda pada nadi rakyat.

“Saya percaya, walaupun masa saya terhad dalam dunia politik, paradigma yang saya ada dalam hiburan akan memberi manfaat kepada saya,” kata Altimet.

Jadi ketua cabang PKR

Altimet mengakui, menjadi ketua cabang PKR Ampang adalah pengalaman belajar yang mendadak.

Dia berkata ramai orang kanan dalam parti itu memberi nasihat kepadanya sepanjang perjalanannya.

“Pertama sekali, mereka mengajar saya tentang kepercayaan diri. Orang pertama yang perlu mempercayai anda adalah diri anda sendiri.

“Politik kita berakar umbi dalam demokrasi jadi akan ada banyak pendapat yang berbeza, sesetengah pendapat mungkin tidak selari dengan kepercayaan anda.

“Sama seperti ketika saya membuat muzik, saya membuat lagu berdasarkan apa yang saya mahukan. Apabila lagu itu selesai, sudah tiba masanya untuk saya memutuskan yang mana satu yang saya mahu pasarkan. Ia adalah keputusan pasukan. Ia serupa dengan politik,” kata Altimet.

Ketika ditanya perasaannya tentang kemenangan menentang Hans Isaac, penyanyi rap itu meyakinkan bahawa hubungannya kekal baik dengan pelakon itu.

“Kami terpaksa melakukan audit dalaman selepas pemilihan pertama,” katanya, merujuk kepada pemilihan semula yang dicetuskan oleh insiden pembelian undi.

“Hans seorang ahli sukan. Dia mewakili Malaysia dalam golf untuk kejohanan tertentu jadi mudah apabila anda bersaing dengan seseorang yang ahli sukan dan budiman.

“Tetapi sebaik wisel penamat dibunyikan, permainan sudah tamat. Sudah tiba masanya untuk berkawan semula dan berhenti menjadi pesaing. Jadi itulah cara saya fikir kami berdua mendekatinya.

“Saya adalah antara orang pertama yang mengucapkan tahniah atas kemenangannya dan berikrar akan memberi sokongan saya. Apabila keputusan berubah, kebaikan itu dibalas. Pada penghujung hari, kami masih dalam pasukan yang sama dan bukan sahaja kami dalam pasukan yang sama, kami berada di cabang yang sama,” katanya.

Altimet memberitahu Malaysiakini bahawa dia belum bersedia untuk bertanding sebagai calon pilihan raya di peringkat persekutuan tetapi akan mempertimbangkan peluang itu sebaik sahaja dia mempunyai lebih banyak pengalaman.

Altimet menyifatkan Ampang sebagai kawasan pilihan raya yang ‘menarik’.

“Jika anda melihat demografi, umur, kaum, dan demografi sosio-ekonomi, ia benar-benar mikrokosmos Malaysia.

“Saya fikir Ampang berada di bawah PKR menunjukkan bahawa kita boleh menguatkan apa sahaja yang kita lakukan untuk Ampang kepada apa yang kita lakukan di peringkat nasional. Kami terkenal dengan perkhidmatan yang baik dan bertindak pantas,” katanya.

Politik dan keperibadian

Altimet mendapati bahawa kepentingan nasional dalam politik personaliti dicerminkan dalam industri hiburan di mana nama yang lebih besar cenderung mendapat perhatian paling banyak tetapi ia juga bergantung pada perspektif orang lain untuk menganggap kredibiliti mereka.

Dia memetik penyanyi rap Amerika Jay-Z – yang disifatkannya sebagai salah satu nama terbesar dalam muzik pop tetapi dikenali di banyak bahagian dunia semata-mata sebagai suami penyanyi pop Beyonce.

“Mereka berdua dipuji kerana kerja mereka, ia bergantung kepada cara orang melihat mereka,” katanya.

“Saya fikir kita harus, sebagai sebuah negara demokrasi, bersikap matang dan mencari keseimbangan. Kita boleh mempertimbangkan karisma seseorang tetapi kita perlu bertanya sama ada mereka boleh bekerja,” tambahnya.

Dia menyifatkan pendekatan politiknya adalah “sekitar di pertengahan” hasil membesar dalam era yang memuji ahli politik neo-liberal yang berhaluan tengah. Selanjutnya, dia juga menyebut nabi Muhammad sebagai salah satu pengaruh politiknya.

“Saya suka bagaimana baginda mentadbir Madinah. Baginda tidak memaksa kepercayaannya kepada orang ramai. Sudah tentu, sebagai seorang nabi, baginda perlu melakukan kerja dakwah tetapi baginda tidak pernah memaksa,” katanya.

Masa depan Malaysia

Altimet turut menyatakan hasratnya untuk membina Malaysia yang lebih baik – untuk tiga anaknya dan generasi masa depan rakyat Malaysia.

“Generasi bapa saya bekerja keras untuk membangunkan negara untuk generasi saya. Saya cuba yang terbaik untuk sampai ke titik yang sama.

“Ada kemungkinan kita akan gagal kerana sesetengah orang mahukan Malaysia yang berbeza daripada saya, kita tidak boleh sama. Tetapi saya hanya mahu mencuba dan menjadikannya lebih baik,” kata penyanyi rap itu, yang bapanya adalah seorang jurutera dalam syarikat penerbangan Malaysia-Singapore Airlines.

“Pengorbanan dan cabaran diperlukan untuk sampai ke tempat yang anda mahukan. Itulah satu-satunya perkara yang saya boleh jamin akan berlaku. Bila dan di mana? Saya tidak boleh memberitahu anda.

“Anda akan gagal tetapi ia tidak bermakna anda tidak boleh mencuba,” ujarnya.