Blog

Cara Menurunkan 5 Kg Ketika Berpuasa Dengan Kaedah Selamat

Bulan puasa boleh menjadi saat yang tepat jika anda ingin menurunkan berat badan. Terutama jika anda mempunyai sasaran penurunan berat badan tertentu yang ingin anda capai. Sebabnya, semasa berpuasa, pastinya lebih mudah bagi anda untuk mengawal diet anda. Untuk itu, anda boleh cuba menurunkan berat badan 5 kg sambil berpuasa dengan kaedah yang berkesan tetapi selamat berikut.

Adakah mungkin menurunkan 5 kg semasa berpuasa?
Anda mungkin pernah mendengar, bulan Ramadhan sebenarnya boleh membuat anda gemuk. Ini mempunyai intinya, terutama jika Anda tidak dapat menjaga diet dan gaya hidup yang tepat sepanjang bulan puasa. Namun, jika anda dapat berdisiplin mengikuti diet yang betul, anda benar-benar dapat menurunkan 5 kg ketika berpuasa.

Semasa berpuasa, anda tidak mendapat glukosa dari makanan atau minuman selama berjam-jam. Kemudian badan akan mencari sumber tenaga selain glukosa. Sumber tenaga anda untuk menggantikan glukosa adalah simpanan lemak anda.

Agar teori ini dapat berfungsi dan memberi kesan kepada badan anda, terdapat beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan ketika anda ingin menurunkan 5 kg semasa berpuasa. Pertama, anda masih harus memperhatikan tahap kalori yang dikonsumsi dalam sehari. Kedua, anda juga harus bersenam agar pembakaran lemak berlaku.

Kira dan hadkan jumlah kalori pada waktu subuh dan iftar
Sekiranya anda mempunyai sasaran tertentu untuk menurunkan 5 kg, anda harus mengehadkan pengambilan kalori anda kepada 1.300 hingga 1.500 kkal (kilo kalori) sehari. Ini bergantung pada berat badan anda dan keadaan kesihatan semasa.

Jumlah kalori yang diperlukan setiap hari harus dibahagikan kepada tiga kali makan. Yang pertama adalah sahur, kemudian ketika berbuka puasa, dan yang terakhir adalah selepas solat Tarawih (atau sebelum tidur). Tetapi ingat, jangan ketinggalan makan!

Anda boleh makan dengan jumlah 600 kcal. Kemudian apabila tiba waktu berbuka puasa, anda boleh makan makanan ringan atau makanan dengan jumlah keseluruhan kkal. Selepas solat Tarawih, anda boleh makan sebanyak kkal.

Bersenam untuk menurunkan 5 kg semasa berpuasa
Dengan pengambilan 1,300 hingga 1,500 kkal sehari, anda masih perlu bersenam untuk membakar kalori tersebut. Namun, kerana semasa berpuasa, anda tidak boleh minum atau makan dengan segera untuk menggantikan tenaga yang hilang, anda harus bersenam hanya sekali sehari.

Waktu terbaik untuk bersenam semasa berpuasa adalah sebelum berbuka puasa. Dengan cara itu, setelah bersenam anda dapat segera mengisi tenaga anda dengan kalori dari hidangan iftar. Jenis senaman yang disyorkan adalah latihan selang intensiti tinggi selama 30 minit setiap hari. Latihan ini tidak memerlukan banyak masa, tetapi kerana intensitasnya berbeza-beza, pembakaran kalori dimaksimumkan.

Untuk melakukan latihan ini, mulakan dengan latihan intensiti sederhana seperti berjoging selama empat minit. Kemudian teruskan dengan pecut dengan medan yang mencabar seperti kemiringan satu minit. Kedua-dua variasi memerlukan masa lima minit. Ulangi variasi ini enam kali lagi, memberikan anda latihan selama 30 minit setiap hari.

x